Pindaya - Inlemaar - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Ben Resi Maria Harrie Haerkens - Kerckhoffs - WaarBenJij.nu Pindaya - Inlemaar - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Ben Resi Maria Harrie Haerkens - Kerckhoffs - WaarBenJij.nu

Pindaya - Inlemaar

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Ben Resi Maria Harrie

04 Maart 2015 | Myanmar, Inle

Donderdag 26 februari gaan we eerst naar Pindaya. Daar bevindt zich de Gouden-Grotpagode waar zich in een grot met een aantal kamers volgens de laatste telling 8094 boeddhabeelden bevinden, in allerlei maten, uitvoeringen en materialen.
Op de weg erheen stopt onze chauffeur voor een optocht waarin de kinderen en jongeren die naar het klooster gaan helemaal opgedoft door het dorp trekken, gevolgd door ouders en familie al net zo feestelijk uitgedost. Mooi om mee te maken.
In Birma moet iedereen voor een tijd naar het klooster, anders komt je in de hel. Overigens hoeft dat niet lang, meestal een week, maar het mag ook een dag zijn!
Na de grot waar we blind werden van al het goud dat schitterde, nog een familiebedrijf bezocht waar ze het hele procedé van papier maken tot verwerken tot een paraplu lieten zien.
De rest van de dag was voor de reis naar Inle.

Vrijdag 27 februari brengen we de hele dag door op het water. In de typische platte boten die ze hier gebruiken ging het eerst via een van de kanalen naar het Inlemeer. Het is bekend om zijn beenroeiers. De intha hebben een unieke roeitechniek ontwikkeld waarbij ze staande op de voorplecht balanceren op een been, terwijl het andere been rond een roeispaan zit. Met een wijduitzwaaiende beweging van het been roeien ze het bootje vooruit en hebben hun handen vrij om te vissen. Ook dat gaat heel bijzonder. Ze gebruiken een manshoge bamboe fuik die ze naar de bodem laten zakken als ze vis zien. Het ziet er fantastisch uit. Ook zien we ze met de peddel hard op het water slaan, kennelijk om de vissen te lokken.
Dan trekken we verder door de kanalen naar een weekmarkt, tempel, zijdespinnerij en zien we het vervaardigen van sigaren (cheroots). We eten in een restaurant op het water, net als alle huizen hier op palen gebouwd. Daarna zien we nog een oud klooster en een tempel met ruim 1000 pagodes, waarvan een aantal heel oud en nog niet gerestaureerd. Het heeft een heel bijzondere sfeer.
Op de terugweg gaan we langs de beroemde drijvende tuinen, die er in het late namiddaglicht heel mooi uitzien. De mensen in die dorpen doen alles op het water, heel bijzonder.
Terug over het Inlemeer zien we de zon ondergaan, prachtig licht!
Een mooie dag op het water eindigt met een heerlijk Chinees eten. Onze reisleider geeft uitstekende tips!gg

• 04 Maart 2015 - 14:08

José Dello:

Hallo globetrotters,

Zo te lezen al weer mooie en boeiende dingen beleefd.
    Had je vergeten je zonnebril op te zetten voor de schittering van al dat goud?

Ik ben nu al nieuwsgierig naar jullie verhalen en vooral naar de mooie beelden die jullie gemaakt hebben.

Bij ons is het weer niet al te mooi, maar volgens de weerman krijgen we van het weekend temperaturen van 13 graden.

Nou mensen nog heel veel plezier,
    Tot waar ben je nu.

Groetjes José

• 04 Maart 2015 - 20:15

Mardy Balt:

Hebben jullie toevallig backpacker Pim Balt ontmoet. We horen het heel graag. dankjewel.