Yangoon - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Ben Resi Maria Harrie Haerkens - Kerckhoffs - WaarBenJij.nu Yangoon - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Ben Resi Maria Harrie Haerkens - Kerckhoffs - WaarBenJij.nu

Yangoon

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Ben Resi Maria Harrie

25 Februari 2015 | Nederland, Maastricht

Na een prima verlopen, maar lange reis, vinden we onze gids in Yangoon zonder problemen. Het is 27 graden! Na enkele biertjes en een goede nachtrust kunnen we er weer tegen. Maandag is gereserveerd voor een dag sightseeing Yangoon. Het is een mooie ruime stad, maar met veel traffic-jam (de laatste twee jaar). De stad is in de tweede wereldoorlog vrijwel helemaal verwoest en onder de Britten gedeeltelijk her bouwd. De Sule-pagode is het centrum van de stad, van hieruit worden alle afstanden berekend. Die laten we voor wat het is vanwege de drukte en bezoeken de Giant Buddha pagode met een liggende Buddha van 67m lang en 17m hoog. De rest van de dag is voor de 3km buiten het centrum gelegen grootse Schwedagon-pagode. De gouden stoepa zie je overal bovenuit met een hoogte van 98 m. Het is een complex van talloze kleinere en grotere gouden stoepa's, boeddhabeelden en paviljoens gewijd aan verschillende goden. Met zonsondergang is het licht op de gouden stoepa's prachtig.

Dinsdag 25 februari
Vandaag bezoeken we de goudenrots-pagode, rijdend via Bago. Hier bekijken we de Kyaikpun-pagode. Vier grote boeddha's met de rug naar elkaar toe voor alle windrichtingen. Het geheel is wat in verval geraakt.
Voor de Goudenrots-pagode rijden we in enkele uren naar Kyaiktiyo waar we ook zullen overnachten. De Goudenrots-pagode is een van de heiligste plaatsen en bedevaartsoord van Birma. Om er te komen moeten we een dodemansrit maken in een propvolle vrachtwagen, langs ravijnen en een hellingspercentage van tenminste 14%. Iedereen is ervan overtuigd dat Boeddha zorgt voor een behouden terugkeer! Het is een spectaculair overhangende rots waarop een gouden stoepa is gebouwd. Jammer genoeg is de omgeving zo opgepimpt dat het oorspronkelijke karakter wel wat verloren is gegaan.
Na deze actie is het bier heel welkom!
Voor de thuisblijvers nog even wat weernieuws: het is tussen de 30 en 32 graden, dat blijft ook in de avond. Dus buiten eten en borrelen.
Morgen naar Kalaw, dat ligt hoger dus wat koeler, een aangename 27 graden.

• 25 Februari 2015 - 19:13

José Dello:

Hallo Harrie en Maria,
    Het weer is goed zoals je schrijft, het bier lekker koud.

Wat een beleving met die vrachtauto, ik zou het een beetje dun in de broek hebben gedaan.

Jammer van die mooie boeddha's maar de rest zal het goed maken.

Heel veel plezier, ik wacht jullie volgende verslag af.

Groetjes José

• 25 Februari 2015 - 20:50

Aniek & Marc:

Klinkt fantastisch: pagodes, boeddha's, bier en een aangename temperatuur! Daar kunnen wij met 7 graden en Hot Coldrex niet tegenop. Veel plezier en ben een beetje voorzichtig! ;-)

Grtz,

Aniek & Marc

• 26 Februari 2015 - 09:50

Huub Kerckhoffs .:

Lijkt me ruig met zo'n truck langs die ravijnen en dan een een stuk of wat biertjes .
    Hebben die chauffeurs diploma B ?
    Grt .Huub .

• 26 Februari 2015 - 20:19

Els Jansen:

Hello wereldreizigers,

Niet alleen de "oosterse" wereld maar ook de Boeddha's liggen aan jullie voeten! Geniet van deze ontdekkingsreis en keep it cool!
    Grt. Els