Hsi paw - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van Ben Resi Maria Harrie Haerkens - Kerckhoffs - WaarBenJij.nu Hsi paw - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van Ben Resi Maria Harrie Haerkens - Kerckhoffs - WaarBenJij.nu

Hsi paw

Door: Maria

Blijf op de hoogte en volg Ben Resi Maria Harrie

04 Maart 2015 | Myanmar, Hsipaw

Dinsdag 3 maart hebben we een tocht geregeld die ons met een boot over de rivier naar een klooster brengt. Heerlijk op het water in zo'n platte boot die hier door iedereen gebruikt wordt, het water is erg ondiep. Vanaf een bepaalde plek wandelen we in 45 minuten door de annanasvelden en verschillende mangobomen-velden naar het 170 jaar oude klooster. Opgericht voor het opvangen van weeskinderen die hier ook onderwijs krijgen. Je bent in die kloosters overal welkom en kunt rustig rondlopen en fotograferen, alhoewel de mensen niet altijd even happig zijn om op de foto te komen, ook de jonge monniken niet. We krijgen er thee en de heerlijke ananas die hier wat zuurder is dan bij ons. Ons lokaal gidsje (16 jaar) vertelt onderweg nog het een en ander. We stoppen ook nog bij een typisch Shan dorp. In dit dorp moet ieder gezin een tuintje hebben, al is het maar 2 vierkante meter.
Terug in het hotel bezoeken we nog een 5daags festival, dat een keer per jaar wordt gehouden en druk bezocht wordt door de jnwoners van alle dorpen in de omgeving. Het was nu al druk, maar het drukste zou het morgen zijn nadat het volle maan is geweest.

Woensdag 4 maart reizen we terug naar Mandalay. Allerlei geplande bezichtigingen gaan niet door omdat ze gesloten zijn vanwege "fullmoonday". We moeten langs het festivalterrein daar is het een drukte en chaos en een flinke file. De volgende file ontstaat in de bergen waar we via haarspeldbochten flink wat hoogte moeten overbruggen. De talloze grote vrachtwagens halen de bochten alleen als ze op de andere weghelft indraaien vanwege de smalle wegen. Een van de vrachtwagens staat vast in zo'n bocht, levensgevaarlijk. En dan ook nog die brommertjes die zich erdoor persen!
In Mandalay bezoeken we Mandalay Hill, waar een aantal Pagodes en kloosters bij elkaar liggen, zoals de Kuthadow-pagode, waar de hele boeddhistische Heilige Schrift in marmeren stenen is uitgebeiteld, ondergebracht in 729 witte miniatuurpagodes. Een geschoolde monnik heeft twee jaar nodig om de tekst van de zog. Tripitaka te lezen.

• 04 Maart 2015 - 20:13

Mardy Balt:

hebben jullie toevallig Pim Balt ontmoet. We horen dat heel graag. Dankjewel

• 05 Maart 2015 - 08:36

Huub Kerckhoffs .:

Hoi allen, zo te lezen gaat het jullie heel goed .
    En die smalle weggetjes lijkt mij hartstikke spannend .
    Groetjes Huub .

• 05 Maart 2015 - 17:51

Ton Wolswijk:

Hoi jullie 4 tjes,

Fijn te lezen dat jullie een leuke tijd hebben.
    Jammer dat sommige sightseeings gesloten zijn, maar zo'n festival meemaken is natuurlijk ook heel byzonder !

Geniet ze

Ton en john

• 06 Maart 2015 - 20:52

Apolonia:

Eindelijk....foto's...!
    Vraag: wie heeft de foto genomen van jullie vieren kijkend naar buiten zittend in de trein? Stond de trein stil op een perron of was het een vliegend spook?
    Mooie beelden van Boeddha alleen kreeg ik even het idee/gevoel, dat de Boeddha, staande in mooie kleren in de nis, wat verdrietig/benauwd kijkt. Zo van: "Ik vind het hier wat krapjes!"
    Maar dat zal wel aan mij liggen. Ik heb andere/gekke "kijk-ogen".
    Het is weer heel fijn om jullie verhalen te lezen. Ik ben wel blij, dat ik niet over die nauwe wegen hoef te rijden, maar met een bootje over het water...mmmmm!
    Toen jullie vertelden van een schipper op de boot, die peddelde met één been en met het andere been zijn evenwicht moest bewaren moest ik denken aan een fysio-oefening voor patiënten hier!!!
    Want als je zoiets kunt kiep je niet meer zo gauw om.
    Ideetje?
    Hier verder geen nieuws. Het weekend schijnt het heel mooi weer te worden en daar verheugt iedereen zich op zo te merken.
    Lieve allemaal, dank voor al jullie berichten en tot horens maar weer.
    Dag
    Groeten van ons: BaPlo...en...voorzichtig met oversteken!